ARCHIVES

2013

works 2013



Le trou

Que la toile doive être découpée ou pas, ce n'est pas la raison majeure. Je décide de m'arrêter quand je vois que la surface développe les bonnes questions sur l'espace afin de parler du cadre (le matériel) en même temps. Il s'agit d'une sorte d'équilibre à trouver entre une surface qui ne dit pas trop, et un cadre que je ne veux pas oublier. La matérialité peut être affichée ou non, évidente ou discrète. Parfois, comme un contrepoint nécessaire, une peinture sort de la série, comme par exemple, la grise. Là, la surface joue avec différentes nuances de gris pour obtenir un, disons, illusionnisme, et cet "effet" dématérialise la surface en créant une image. C'est sur cette base et par ces contre-exemples que je peux concrètement perforer la prochaine toile, si j'en ai besoin.


The hole

That the canvas has to be cutted out or not, that is not the main point. I decide to stop when I see that the surface develops the right questions about the space so as to speak about the frame (the material) at the same time. It is a kind of balance to find between a surface that doesn't say too much, and a frame that I don't want to forget. The materiality can be shown or not, obvious or discrete. Sometimes, as a necessary counterpoint, a painting is coming out of the series, as the grey one. There, the surface plays with different shades of greys to get a, let say, illusionism, and this "effect" dematerializes the surface in creating a picture. On this basis and from these counterexamples,  I can concretely perforate the next canvas, if I need it.






untitled, 80x60cm, acrylic on canvas, 2013





untitled, 80x60cm, acrylic on canvas, 2013





untitled, 80x60cm, acrylic on canvas, 2013





untitled, 80x60cm, acrylic on canvas, 2013





untitled, 80x60cm, acrylic on canvas, 2013





untitled, 80x60cm, acrylic on canvas, 2013





untitled, 80x60cm, acrylic on canvas, 2013



___________________________________________________


exhibition Out of Berlin, Domagkhalle 50, Munich, 2013:







__________________________________________






untitled, 80x60cm, acrylic on canvas, 2013





untitled, 80x60cm, acrylic on canvas, 2013





untitled, 80x60cm, acrylic on canvas, 2013





untitled, 80x60cm, acrylic on canvas, 2013






untitled, 100x70cm, acrylic on canvas, 2013
 





untitled, 100x70cm, acrylic on canvas, 2013



 
___________________________________________________ 






De la répétition et de la reproduction

Reproduire une peinture revient pour moi à interpréter la mémoire de ce que j'ai conservée de celle-ci. Le deuxième peinture sera ressemblante, mais jamais identique à la première. Cette question de la reproduction revient régulièrement dans mon travail. Le projet qui serait de reproduire une image à l'identique me semble absurde et voué à l'échec. Toutefois, cette impossibilité m'intéresse parce qu'elle apporte des différences. Je ne cherche pas à faire la même peinture, mais à rendre compte de ce qui a été perdu de l'une à l'autre, et à garder cet équilibre indispensable à la ressemblance.

About repetition and reproduction

Reproducing a painting means for me to interpret the memory that I kept of it. The second picture is resembling, but not identical with the first. This matter of reproduction comes up regularly in my work. The project that would be to reproduce an image seems to me absurd and doomed to failure. However this impossibility interests me because it brings differences. I'm not trying to make the same painting, but to reflect what has been lost from one to the other, in retaining this essential balance of likeness.
 


"Kokok", 10 30x24cm, acrylic on canvas, 2013:




the topic of repetition can be seen in my previous works:


                                  
untitled, 2x  24x18cm, acrylic on canvas (2010)



 

untitled, 3x  40x60cm, acrylic on canvas (2009)


________________________________________________________



Pierced paintings, 2012

After a long series of works on paper, Arrachages, extending what I had found out as a potential, I began to carve my new paintings too. Scandal for someones (you are not supposed to do it!), epigonal convenience for some others (it is already did)...
The point was that the cutted fabric loses its potency as a surface. Cutting makes the whole material locally weak. It means that a big part of the work is to find a way to reconnect, to tune these "weak" parts to the stretched ones. These areas, apparently too slack, actively participate in all, in order to achieve the picture. The fragility itself is a key to the harmony of the result. To bring the defect to its term: a painting. It is only on this condition that the work can get its own power.

Les toiles percées, 2012

Après une longue série de travaux sur papier, les Arrachages, prolongeant ce que j'y avais découvert, j'en suis venu à découper mes toiles. Scandale pour certains (ça ne se fait pas!), complaisance épigonale (ça déjà été fait!) pour d'autres...
La toile, le tissu proprement dit, découpé par endroits, perd de sa tension. La découpe affaiblit l'ensemble. Le travail pictural consiste alors à raccorder ces parties molles aux parties tendues. Faire en sorte que ces parties en apparence plus faibles, participent activement à l'ensemble, au tableau. Que la fragilité même soit clé de l'harmonie, que ces parties "trop" sensibles, portant le "défaut" à terme, accordées au reste, permettent à la toile d'atteindre sa propre puissance, insoupçonnée.






o.T., 70x50cm, acrylic on canvas, 2012
 



o.T., 80x60cm, acrylic on canvas, 2012
 



o.T., 60x50cm, acrylic on canvas, 2012
 



o.T., 50x40cm, acrylic on canvas, 2012
 



o.T., 70x50cm, acrylic on canvas, 2012
 



o.T., 70x50cm, acrylic on canvas, 2012





o.T., 60x80cm, acrylic on canvas, 2012


o.T., 70x50cm, acrylic on canvas, 2012




o.T., 100x70cm, acrylic on canvas, 2012




o.T., 80x60cm, acrylic on canvas, 2012




overview in the studio



untitled, 30x24cm, acrylic on canvas, 2012



  
untitled, 30x24cm, acrylic on canvas, 2012



  
untitled, 30x24cm, acrylic on canvas, 2012



  
untitled, 30x24cm, acrylic on canvas, 2012


  
untitled, 30x24cm, acrylic on canvas, 2012



  
untitled, 30x24cm, acrylic on canvas, 2012



  
acryl on canvas, 3untitled, 30x24cm, acrylic on canvas, 20120x24cm, 2012



  
untitled, 30x24cm, acrylic on canvas, 2012



  
untitled, 30x24cm, acrylic on canvas, 2012



  
untitled, 30x24cm, acrylic on canvas, 2012



  
untitled, 30x24cm, acrylic on canvas, 2012



  
untitled, 30x24cm, acrylic on canvas, 2012



  
untitled, 30x24cm, acrylic on canvas, 2012



  
untitled, 30x24cm, acrylic on canvas, 2012



  
untitled, 30x24cm, acrylic on canvas, 2012



  
untitled, 30x24cm, acrylic on canvas, 2012



  
untitled, acrylic on canvas, 100x70cm, 2012





untitled, acrylic on canvas, 70x50cm, 2012




studio




"I, rot", 50x40cm, acrylic on canvas, 2012





untitled, 30x24cm acrylic on canvas, 2012




untitled, 30x24cm acrylic on canvas, 2012


No comments: